Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Familiebedrijf de Bedweter gespecialiseerd in slaapcomfort

Arnhem - Lunteren - Van waterbedden tot hoeslakens, en van slaapkamermeubelen tot boxsprings. Helma en Nico Wolfswinkel, eigenaren van beddenzaak de Bedweter bieden het allemaal aan in hun grote en lichte winkel in het centrum van Lunteren. ,,We hebben eigenlijk alles op het gebied van slaapkamers, maar zijn daarbij gespecialiseerd in het slaapcomfort.''

In 1992 werd de winkel overgenomen door het stel. De zaak kreeg een nieuwe naam, en het werd ingericht naar de persoonlijke stijl van Nico en Helma. Een eigen beddenzaak hebben was een logische stap voor Nico. ,,Vanaf mijn twintigste werkte ik al in dit soort winkel. Eigenlijk ben ik er puur ingerold; ik ben begonnen als chauffeur maar ben langzamerhand ook gaan verkopen'', vertelt Nico. Helma komt oorspronkelijk uit een andere sector. ,,Twintig jaar geleden werkte ik nog op kantoor, waar ik de administratie deed. Ik heb toen mijn ondernemersdiploma gehaald, en ben langzaamaan ook gaan werken in de winkel. Eerst alleen op de zaterdag, maar toen het drukker werd ben ik gestopt met het werken op kantoor en ben ik volledig gaan werken in de winkel.''

Familiebedrijf

Inmiddels is de Bedweter een echt familiebedrijf geworden. Helma vertelt: ,,Onze zonen zijn ook werkzaam in de winkel. Zo werkt onze zoon Alex in de winkel. Onze andere zoon Stefan staat in de winkel maar bezorgt ook. Zij vinden het werken in het bedrijf heel erg leuk, en je ziet ook dat ze er op deze manier ook ingroeien en er steeds meer van te weten te komen. Ook werkt onze neef Ludo de Visser al sinds 2006 bij ons en verzorgd samen met Stefan de bezorging.''

Het samenwerken als familie bevalt heel goed. ,,Het leuke van ons eigen bedrijf is dat de lijnen zo kort zijn. Het werkt heel anders dan in een grote winkelketen. Als hier iets geregeld moet worden, doe ik dat meteen zelf. Het is daarbij ook heel leuk om samen te werken met je eigen familie'', vertelt Nico. Naast de hulp van familieleden, hebben ze ook al 12,5 jaar Ben Dake in dienst, die een groot aandeel heeft gehad in de opbouw van de Bedweter.

De uitbreiding van het personeel kan het stel heel goed gebruiken Niet alleen bij de Bedweter in Lunteren, maar ook in Arnhem, waar de ondernemers ook nog een andere beddenzaak opgezet in Arnhem.,,In 2009 hebben we ook een winkel overgenomen van kennissen, en hebben daar onze stijl toegepast. Het is een winkel met dezelfde producten als we in Lunteren aanbieden, alleen dan iets minder groot. De winkel in Arnhem is nog niet heel lang open, dus daar zijn we druk mee bezig. De aankomende jaren willen wij ons er op gaan richten om deze winkel goed te laten draaien.''

Waterbedden

Hoewel de winkel een breed assortiment heeft, hebben Nico en Helma zich ook gespecialiseerd in waterbedden. ,,Tien tot vijftien jaar geleden waren er heel veel winkels die waterbedden verkochten, en was het echt een hype. Het nadeel van elke trend is dat er zoveel rommel wordt aangeboden bij aanbiedingen. Daar gaan wij echt niet in mee, daar waken wij voor.''

Inmiddels is de hype met waterbedden voorbij. ,,Toch is een waterbed een goed slaapsysteem. Het brengt alle comfort samen, daarom zijn er nog steeds diverse klanten die kiezen voor het waterbed.

Door alle verbeteringen in de afgelopen jaren zijn de nadelen van het waterbed bijna niet meer aanwezig. Bij het verhuizen van een waterbed is het belangrijk dat dit goed gebeurt. De Bedweter biedt hier een verhuisservice voor aan.''

Vernieuwd

De eigenaren van de beddenzaak hebben niet stilgezeten, sinds ze het bedrijf in 1992 overnamen. ,,In 2006 hebben we besloten om onze zaak uit te breiden. Hiervoor hebben wij ons pand helemaal laten afbreken en opnieuw laten opbouwen. Het oude pand werd namelijk veel te klein; we hadden meer ruimte nodig om onze klanten te laten zien wat wij in huis hebben. Daarbij wilden wij een groter magazijn hebben in de kelder, zodat we veel meer uit onze voorraad kunnen leveren.''

Een tijdelijk onderkomen moest gezocht worden voor de periode tijdens de verbouwing. ,,We zijn voor een jaar verhuisd naar een pand honderd meter verderop in de Dorpsstraat in Lunteren. De verhuizing verliep eigenlijk heel goed. We hadden een bord voorop het hek van ons pand gezet, waarop klanten werden doorverwezen naar ons tijdelijke pand verderop. Zo bleven mensen onze winkel vinden tijdens de verbouwing. In 2007 zijn we weer in ons vernieuwde pand getrokken.''

De afgelopen jaren werden er ook verschillende overnames gedaan. Zo werden de service en de klantenbestanden overgenomen van winkels die ermee stopten, Dolfijn uit Ede en Gezond Slapen in Veenendaal. ,,Omdat wij dezelfde leveranciers hadden, kunnen de klanten van deze winkels ook goed bij ons terecht. Doordat wij in de regio zo actief zijn, merken we dat niet alleen klanten uit Lunteren hier komen, maar we ook veel klanten uit omliggende dorpen en steden hebben.''

Service

Een goede service bieden aan deze klanten is voor de eigenaren van de beddenzaak erg belangrijk. ,,Wij willen actief en oplossingsgericht meedenken met de klant. Om een voorbeeld te geven, het kan gebeuren dat bijvoorbeeld een waterbed gaat lekken. Als dat gebeurt, regelen we dezelfde dag nog dat het probleem wordt verholpen.'' Een ander voorbeeld van de service van de Bedweter, noemt Nico de dertig dagen slaapgarantie. ,,Mensen kunnen bij ons bijvoorbeeld een matras dertig dagen op proef gebruiken. Als het matras ze niet bevalt om welke reden dan ook, zoeken wij kosteloos naar een goede oplossing hiervoor.''

Contact

Regelmatig wordt het gesprek onderbroken door de verschillende klanten die binnenstappen. Met kennis van zaken helpen beide even gemakkelijk de klanten, en adviseren ze uitgebreid over alle soorten dekbedovertrekken en hoeslakens die ze verkopen. Dat vinden beide erg leuk om te doen: ,,Als er bijvoorbeeld een klant langs komt die textiel wil kopen, maar er niet heel veel vanaf weet, vinden wij het leuk om ze daarin te adviseren. Het geeft ons heel veel voldoening om met klanten te werken die tevreden weer naar huis gaan.''

Wat volgens Nico kenmerkend is voor ondernemen in een dorp als Lunteren, is het contact met mensen. ,,Mensen hebben vertrouwen in je, maar dan moet je wel zorgen dat dat zo blijft. Daarbij is adverteren leuk, maar je merkt hier dat je het vooral van mond- op mondreclame moet hebben. Je hoort het ook gauw of iets bevalt of niet.'' Helma vult aan: ,,Wat bij ons heel leuk is, is dat je mensen terug ziet komen. Wij zitten hier al twintig jaar, dus mensen weten ons onderhand wel te vinden. We hebben klanten die vroeger samen met hun ouders hier een kinderbed kwamen kopen, en nu voor zichzelf een groot bed kopen. En over zo'n drie á vier jaar komen zij weer hier, samen met hun kinderen om een bed te kopen.''

Op May 16, 2011